Wady produktu. Jak możesz je zidentyfikować
Czasami to, co uważasz za „wadę”, w oczach producenta nie jest problemem z jakością produktu. Aby uniknąć w przyszłości nieporozumień i dużych strat wynikających z niewłaściwej jakości towaru, lepiej jasno ustalić z dostawcą zasady i terminologię dotyczącą kontroli jakości już na pierwszych etapach negocjacji.
W tym celu wielu importerów decyduje się na utworzenie listy akceptowalnych i niedopuszczalnych wad produktu i przekazanie jej wraz z zamówieniem do dostawcy. W tym artykule podzielimy się z Tobą kilkoma wskazówkami i przykładami, jak rozpoznać wady produktu.
Jakość produktu jest oceniana i akceptowana na całym świecie w oparciu o standard AQL. AQL wskazuje maksymalne dopuszczalne wady dla określonej wielkości próbek kontrolowanych produktów.
Zwykle defekty w produkcji i kontroli jakości dzielą się na trzy typy: krytyczne, poważne i drugorzędne.
W tym celu wielu importerów decyduje się na utworzenie listy akceptowalnych i niedopuszczalnych wad produktu i przekazanie jej wraz z zamówieniem do dostawcy. W tym artykule podzielimy się z Tobą kilkoma wskazówkami i przykładami, jak rozpoznać wady produktu.
Jakość produktu jest oceniana i akceptowana na całym świecie w oparciu o standard AQL. AQL wskazuje maksymalne dopuszczalne wady dla określonej wielkości próbek kontrolowanych produktów.
Zwykle defekty w produkcji i kontroli jakości dzielą się na trzy typy: krytyczne, poważne i drugorzędne.
Wady krytyczne
Wady krytyczne (Critical defects) definiuje się jako niezgodność z obowiązującymi przepisami, która może szkodzić zdrowiu, bezpieczeństwu lub środowisku konsumenta. Obejmuje to wady funkcjonalności i bezpieczeństwa produktu, a także wady jakościowe, czyli wygląd produktu.
W przypadku produktów elektrycznych przykładem krytycznej usterki może być sytuacja, w której produkt nie przejdzie testu hi-pot lub testu ciągłości uziemienia, co wskazuje na brak bezpieczeństwa produktu, który stwarza ryzyko porażenia prądem.
W przypadku wyrobów włókienniczych wykrywanie złamanych igieł w kawałku materiału tekstylnego będzie uważane za krytyczną wadę, a w przypadku zabawek dla dzieci za krytyczne uważa się występowanie ostrych rogów z tworzywa sztucznego lub metalu, które mogą zranić dziecko.
Również wady związane z nieprzestrzeganiem zasad higieny, warunkami przechowywania produktów oraz ryzykiem rozprzestrzeniania się chorób czy obecność włosów, pleśni, kropli krwi na produkcie lub opakowaniu, ślady owadów itp. są traktowane jako wady krytyczne.
Domyślna tolerancja krytycznych defektów według AQL wynosi 0, co oznacza, że nawet jeśli zostanie wykryty jeden krytyczny defekt, nie jest zalecane przyjmowanie partii do wysyłki i lepiej jest ponownie sprawdzić całą produkcję pod kątem wad.
W przypadku produktów elektrycznych przykładem krytycznej usterki może być sytuacja, w której produkt nie przejdzie testu hi-pot lub testu ciągłości uziemienia, co wskazuje na brak bezpieczeństwa produktu, który stwarza ryzyko porażenia prądem.
W przypadku wyrobów włókienniczych wykrywanie złamanych igieł w kawałku materiału tekstylnego będzie uważane za krytyczną wadę, a w przypadku zabawek dla dzieci za krytyczne uważa się występowanie ostrych rogów z tworzywa sztucznego lub metalu, które mogą zranić dziecko.
Również wady związane z nieprzestrzeganiem zasad higieny, warunkami przechowywania produktów oraz ryzykiem rozprzestrzeniania się chorób czy obecność włosów, pleśni, kropli krwi na produkcie lub opakowaniu, ślady owadów itp. są traktowane jako wady krytyczne.
Domyślna tolerancja krytycznych defektów według AQL wynosi 0, co oznacza, że nawet jeśli zostanie wykryty jeden krytyczny defekt, nie jest zalecane przyjmowanie partii do wysyłki i lepiej jest ponownie sprawdzić całą produkcję pod kątem wad.
Poważne wady
Drugi pod względem ważności zestaw usterek to poważne wady (Major defects), które wpływają na funkcjonalność produktu. Wady te prawdopodobnie spowodują awarie funkcji produktu, zmniejszenie użyteczności produktów lub oczywiste zniekształcenie wyglądu, co może wpłynąć końcową wartość produktu i na sprzedaż produktu.
Przykładem poważnych usterek produktów elektrycznych jest niezgodność z określonymi właściwościami produktu. Na przykład, jeśli faktyczna moc Twojego power banku nie odpowiada mocy wskazanej na etykiecie. Taki przypadek zdarza się dość często, ponieważ dostawcy wymieniają baterie w power banku (lub wkładają atrapę) i określają je jako mocniejsze.
Ściegi pętelkowe i otwarte szwy to przykłady poważnych usterek podczas inspekcji tekstyliów. Takie wady mogą prowadzić do złej struktury, produkt może stracić swój wygląd rynkowy. Niekompletne lub nadmierne wypychanie na przykład pluszowych zabawek również jest uważane za poważną wadę.
Sama klasyfikacja oparta jest na dobrze ugruntowanych przykładach z praktyki inspekcyjnej. Możesz dodać własne przykłady i stworzyć listę głównych wad w oparciu o swoje oczekiwania dotyczące jakości własnego produktu. Niektórzy klienci uwzględniają wady logo i oznakowania na tej liście, ponieważ błędy mogą mieć zły wpływ na wizerunek marki.
Najpowszechniej stosowana tolerancja poważnych defektów według AQL wynosi 2,5. Dla próbki o wielkości 200 sztuk dopuszczalna liczba wad w tym przypadku wynosi 10 sztuk. Jeżeli inspektor stwierdzi 11 lub więcej defektów w próbce liczącej 200 sztuk, zaleca się nie przyjąć partii.
Przykładem poważnych usterek produktów elektrycznych jest niezgodność z określonymi właściwościami produktu. Na przykład, jeśli faktyczna moc Twojego power banku nie odpowiada mocy wskazanej na etykiecie. Taki przypadek zdarza się dość często, ponieważ dostawcy wymieniają baterie w power banku (lub wkładają atrapę) i określają je jako mocniejsze.
Ściegi pętelkowe i otwarte szwy to przykłady poważnych usterek podczas inspekcji tekstyliów. Takie wady mogą prowadzić do złej struktury, produkt może stracić swój wygląd rynkowy. Niekompletne lub nadmierne wypychanie na przykład pluszowych zabawek również jest uważane za poważną wadę.
Sama klasyfikacja oparta jest na dobrze ugruntowanych przykładach z praktyki inspekcyjnej. Możesz dodać własne przykłady i stworzyć listę głównych wad w oparciu o swoje oczekiwania dotyczące jakości własnego produktu. Niektórzy klienci uwzględniają wady logo i oznakowania na tej liście, ponieważ błędy mogą mieć zły wpływ na wizerunek marki.
Najpowszechniej stosowana tolerancja poważnych defektów według AQL wynosi 2,5. Dla próbki o wielkości 200 sztuk dopuszczalna liczba wad w tym przypadku wynosi 10 sztuk. Jeżeli inspektor stwierdzi 11 lub więcej defektów w próbce liczącej 200 sztuk, zaleca się nie przyjąć partii.
Drobne wady
Wady produktu, które nie zmniejszają użyteczności lub funkcji produktu, ale wykraczają poza określony standard jakości, są nazywane drobnymi wadami (Minor defects). Są to głównie wady estetyki i wyglądu produktu, które są mniej zauważalne i które są zlokalizowane w innych niż centralne częściach (części B i C) produktu.
Plamy, zadrapania, zabrudzenia i ślady kurzu na produkcie, niewielkie odkształcenia czy nieznaczna gradacja koloru - to przykłady drobnych defektów, które mogą mieć negatywny wpływ na konsumenta ze względu na niedoskonały wygląd produktu.
Należy rozumieć, że nawet najmniejsza drobinka kurzu może wpłynąć na jakość produktów. Na przykład kurz wewnątrz panelu LED lub żarówki pozostawi ciemne plamy na samym panelu, a rozprowadzenie światła nie będzie idealne.
Ponownie, możesz samodzielnie sporządzić listę drobnych usterek zgodnie ze swoim zrozumieniem poziomu jakości swoich produktów i ich zgodności z oczekiwaniami klientów.
Domyślny limit akceptacji drobnych defektów według AQL to 4.0. Dla próbki o wielkości 200 sztuk dopuszczalna ilość drobnych defektów wynosi 14 sztuk. W przypadku stwierdzenia przez inspektora 15 lub więcej defektów w próbce 200 sztuk, zaleca się nie przyjmować partii.
Plamy, zadrapania, zabrudzenia i ślady kurzu na produkcie, niewielkie odkształcenia czy nieznaczna gradacja koloru - to przykłady drobnych defektów, które mogą mieć negatywny wpływ na konsumenta ze względu na niedoskonały wygląd produktu.
Należy rozumieć, że nawet najmniejsza drobinka kurzu może wpłynąć na jakość produktów. Na przykład kurz wewnątrz panelu LED lub żarówki pozostawi ciemne plamy na samym panelu, a rozprowadzenie światła nie będzie idealne.
Ponownie, możesz samodzielnie sporządzić listę drobnych usterek zgodnie ze swoim zrozumieniem poziomu jakości swoich produktów i ich zgodności z oczekiwaniami klientów.
Domyślny limit akceptacji drobnych defektów według AQL to 4.0. Dla próbki o wielkości 200 sztuk dopuszczalna ilość drobnych defektów wynosi 14 sztuk. W przypadku stwierdzenia przez inspektora 15 lub więcej defektów w próbce 200 sztuk, zaleca się nie przyjmować partii.
Czy powinienem przyjąć wadliwe produkty?
Konieczne jest zrozumienie, że wady produktu występują podczas każdej produkcji w mniejszych lub większych ilościach, więc uzyskanie całkowitego braku wad w zamówieniu jest prawie niemożliwe.
Zaleca się wymianę lub naprawę wadliwych produktów, a także sporządzenie listy środków zapobiegawczych na wypadek wystąpienia takiej wady w przyszłości. Możesz też kupić wadliwy produkt po obniżonej cenie, do dalszej sprzedaży w ramach promocji itp.
Przeczytaj nasz następny artykuł: Wskazówki dotyczące kontroli jakości. Jak ustawić poziom jakości produktu, abyś wiedział więcej o instrumentach, z których korzystają producenci i kierownicy ds. jakości podczas ustalania poziomu jakości swoich produktów.
Aby sprawdzić, czy jakość spełnia Twoje oczekiwania, zawsze chętnie służymy pomocą. V-Trust oferuje różnorodne usługi kontroli jakości, takie jak kontrola produktów, audyt fabryczny i testy laboratoryjne w Azji.
Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej www.v-trust.com, aby dowiedzieć się więcej o naszej firmie i usługach, a jeśli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami pod adresem info@v-trust.com
Źródło: blog.v-trust.com
Zaleca się wymianę lub naprawę wadliwych produktów, a także sporządzenie listy środków zapobiegawczych na wypadek wystąpienia takiej wady w przyszłości. Możesz też kupić wadliwy produkt po obniżonej cenie, do dalszej sprzedaży w ramach promocji itp.
Przeczytaj nasz następny artykuł: Wskazówki dotyczące kontroli jakości. Jak ustawić poziom jakości produktu, abyś wiedział więcej o instrumentach, z których korzystają producenci i kierownicy ds. jakości podczas ustalania poziomu jakości swoich produktów.
Aby sprawdzić, czy jakość spełnia Twoje oczekiwania, zawsze chętnie służymy pomocą. V-Trust oferuje różnorodne usługi kontroli jakości, takie jak kontrola produktów, audyt fabryczny i testy laboratoryjne w Azji.
Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej www.v-trust.com, aby dowiedzieć się więcej o naszej firmie i usługach, a jeśli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami pod adresem info@v-trust.com
Źródło: blog.v-trust.com